Monday, November 15, 2010

kisah si pengumpul barang


Dimistris Pistiolas, dari Athena memiliki koleksi kamera film terbanyak di dunia, kamera ini milik peribadi.Dimitris ini memiliki 937 kamera model vintage dan juga projektor.



Orang dari china ini, Wang Guohua,sejak tahun 2003 menyimpan kotak rokok.Dia menyimpan kotak rokoknya di sebuah bilik di kota Hangzhou,Cina. Koleksinya sekarang dah lebih dari 30.000 kotak meliputi lebih dari 100 jenis jenama rokok dan lebih dari 10 Negara.


Kalau yang ini sudah masuk rekod dunia buku Guiness pada tahun 2010, edisi Gamers. Lisa Courtney menyimpan watak-watak yang berkaitan dengan Pokemon.Sampai sekarang memiliki patung pokemon sebanyak 12,113..



Gambar ini di ambil di basement seorang kolektor, Ron Hood, yang berada di daerah Lewiston. Orang ini menyimpan PEZ dispenser merchandise. Dia saat ini baru memiliki 3000 PEZ, boleh dikira masih sedikit koleksinya.



Seorang petani, Heinrich Kath, memperlihatkan beberapa koleksinya berupa kole-kole Beer, jumlahnya lebih dari 20.000.Dia tinggal di Cuxhaven, Jerman. Yang anehnya, dia ini tidak meminum beer tapi dia suka menyimpan gelas beer(Mug) sejak tahun 1997.



Valli Hammer, seorang kolektor itik getah. Tak ada dari koleksinya yang sama. Memang bukan yang terbanyak di dunia.rekor dunianya dimiliki oleh orang California. Tapi Valli saat ini sudah memiliki 2,469 itik getah.Sekarang ini pun dia tengah berusaha memecahkan rekod dunia.



Guinness Record Books sudah sangat mengenali orang ini, Pam Barker yang berasal dari Leeds. Dialah pemegang rekod koleksi item burung hantu dengan jumlah lebih dari 18,000.



Mary Ann Jual dari Cincinnati, memiliki 40,000 barangan dari View-Master.Dianggap sebagai koleksi terbesar dunia di Green Bay, Wisconsin.



Bermula dari rantai kunci yang dibeli di Vietnam (di mana dia menjawat jawatan sebagai penembak helikopter pada saat peperangan) 41 tahun yang lalu. Ron Tyler akhirnya menjadi kolektor barang ini di sepanjang kehidupannya.



Sharon Bladgey menyimpan lebih 6,000 boneka santa claus. Mengambil masa 3 minggu untuk memujuknya untuk menunjukkan koleksinya pada dunia..



sesetengah orang akan kata ini satu pembaziran.tapi kalau dah kita suka apa yang kita buat dan tak menjadi kesalahan tak salah kan.bagi yang berkemampuan tak apa,bagi yang tak berkemampuan,memadailah kumpul barang yang kita mampu sahaja.contoh seperti setem ke,duit lama ke,kumpul jam CASIO macam dia ni ke..bukan apa,kadang-kadang barang yang kita kumpul ni boleh menjadi terapi minda untuk kita.yang penting ikot kemampuan kita.jangan membazir udah ler,pandai-pandai la berbelanja iyer dak..


p/s kolektor kamera vintage kat atas tu memang champion.nak cari kolektor starwars ngan lego lak..

3 comments: